Kirjoittaja Aihe: Linux vs. Windows  (Luettu 8802 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jazzbunny

Linux vs. Windows
« : tiistai 16 Syyskuu - 2008 - 01:46 »
Tein uuden topicin tosta Työpöytä-threadin offtopicista. Keskustelua windowsin ja linuxin paremmuudesta voi sitten jatkaa täällä. /Waltsu

Eläköön vapaus!

« Viimeksi muokattu: keskiviikko 17 Syyskuu - 2008 - 20:02 kirjoittanut Waltsu »

Poissa Juide

• Melkeen GM
  • Varsinainen kirjailija
  • *
Linux vs. Windows
« Vastaus #1 : tiistai 16 Syyskuu - 2008 - 16:13 »
taas yksi todiste mix linux (ubuntu) on parempi ku windows.. :D

(jos mä nyt oon ymmärtäny et toi on ubuntu mikä toimii vaa linuxissa?)

Poissa munkki-4-ever

• Wanha kirjailijamestari
  • *
  • strong
Linux vs. Windows
« Vastaus #2 : tiistai 16 Syyskuu - 2008 - 16:46 »
Mikä todiste? :)
Tommi:

ostin äskön premmy _D

ja juon kiljua täs

Poissa Haize

• *
  • *
Linux vs. Windows
« Vastaus #3 : tiistai 16 Syyskuu - 2008 - 16:50 »
Heikki ny taas leikkii uusilla leluillaan.. Iso mies..  Eiköhä se kohta taas kyllästy tuoho ko tuolla käytännön arvoa juuri nimeksikään. Kivaha se o katella jonku aikaa..

-Haize

Poissa Zantos

• Führer
  • Konkari
  • *
Linux vs. Windows
« Vastaus #4 : tiistai 16 Syyskuu - 2008 - 16:51 »
mutta juiden todisteita jäädään kyllä kaipaileen.. toikin viesti tais olla enimmäkseen juidelta vaan perseennuolemista, että se joskus ois jotain muutakin kun vaan "melkeen gm"

Poissa Juide

• Melkeen GM
  • Varsinainen kirjailija
  • *
Linux vs. Windows
« Vastaus #5 : tiistai 16 Syyskuu - 2008 - 17:00 »
mutta juiden todisteita jäädään kyllä kaipaileen.. toikin viesti tais olla enimmäkseen juidelta vaan perseennuolemista, että se joskus ois jotain muutakin kun vaan "melkeen gm"
edit: empäs sanokkaa... jatka pm jos huvittaa..

« Viimeksi muokattu: tiistai 16 Syyskuu - 2008 - 17:07 kirjoittanut Juide »

Poissa rediz

• Varsinainen kirjailija
  • *
  • Pm jos EVE:tät
Linux vs. Windows
« Vastaus #6 : tiistai 16 Syyskuu - 2008 - 17:28 »
taas yksi todiste mix linux (ubuntu) on parempi ku windows.. :D

(jos mä nyt oon ymmärtäny et toi on ubuntu mikä toimii vaa linuxissa?)
Juide, taitaa kaverilla olla termit vähän hakosessa. :D

Meinaan nyt lähinnä tuota mikä on sulkeissa. Ubuntu on linux distro/distribution ("jakelu" näin suomeks).
Ikävä kyllä turhaa tässä itsekkään koitan päteä kun en paremmin asiaa osaa selittää.

wiki, Ubuntu
wiki, linux

@juide --v Mikäli tarkoitat noita 3d cube (tässätapauksessa palloa) työpöytä juttua mikä saadaan linuxeissa compizilla / berylillä ainakin (riippuu kumpaa tahtoo käyttää). Afaik näitä et saa windowssiin. Windownssiin ei ole kuin tietääkseni kuin yksi vaihtoehtoinen ikkunamanageri ja se on BB4win tuosta xoblitestä en ole varma.

Kummastakaan noista ei minulla ole henkilökohtaista kokemusta, mutta kaveri ainakin on tuota bb4winniä testannut, ja sanoi sen olevan ihan kiva ja suht hyvin toteutettu & toimiva. Eteenkin jos nyt linuxeissa tykkään blackbox / fluxbox tyyppisistä ikkunamanagereista.
my point: Ubuntu on yksi monista linux jakeluista. Eikä mikään juttu mikä toimii vain linuxissa...
« Viimeksi muokattu: sunnuntai 20 Helmikuu - 2011 - 10:26 kirjoittanut rediz »
Asus P6T .:. Intel I7 2.66ghz .:. 6Gb ram .:. nVidia GTX 285 1Gb .:. Spinpoint 1Tb

Poissa Juide

• Melkeen GM
  • Varsinainen kirjailija
  • *
Linux vs. Windows
« Vastaus #7 : tiistai 16 Syyskuu - 2008 - 17:36 »
senhän takia mä laitoinkin sen suluissa,kun mulla ei ollut mitään suurta tietoa asiasta..
mutta näin muistan että linuxiin se liitty ja saako muka tollain laitettuu windowsissa? ja ubuntusta, joskus kysyin nii muistelisin et joku sano ettei sitä saa windowsii..

seon hyvä kun rediz selventä mua/meitä. ens kerral tietää sit

Poissa Löyzaa

• Vakituinen raapustelija
  • *
Linux vs. Windows
« Vastaus #8 : tiistai 16 Syyskuu - 2008 - 17:56 »
kai sitä maailmasta joku jumalainen koodari löytyy joka laittaa tollasen windowsiinki :)

ja ite voin ainaki sen perusteella mitä nyt oon koulussa linuxia käyttäny (debian/GNU luulisin?) nii ei oo ihan mun juttu mutta kai se menee ihan sen mukaan et miten ite tykkää.

ja pahoittelut siitä että onhan tää vähä offtopic työpöytä nimisee topiccii
tostako 2800? HAH sanon minä :D
Huomaa ettet taida olla ihan auto iässä. 2800 tommosesta pirssistä ei todellakaan oo mikää iso hinta, että herra o hyvä ja menee lollottelemaan pokemonkorttien myyntithreadiin.

Poissa Waltsu

• *
Linux vs. Windows
« Vastaus #9 : keskiviikko 17 Syyskuu - 2008 - 20:00 »
Jokainen voi tehdä omat johtopäätöksensä Applen mainoksista PC vs Apple. Ja Applessahan pyörii unix järjestelmä.  En nyt ole 100% varma, mutta näin oon tajunnu, että linux on unix klooni. Jokainen voi tästä sitten tehdä päätelmänsä kumpi rokkaa ;P

Ja kun miettii, mitä etuja windowsilla on verrattuna linuxiin? Pelit, laitetoimivuudet yms johtuu valmistajista, eikä niillä ole mitään tekemistä käyttöjärjestelmien kanssa. Käyttöjärjestelmien tekijät eivät noihin asioihin voi vaikuttaa...

Mun mielestä suurin plussa linuxissa on se, että näissä virusten toimivuus on tehty todella hankalaksi. Johtuen siitä, että virus saa rajua jälkeä aikaan vain sillon, kun käyttäjä antaa sille suoritusoikeudet ja ajaa sen pääkäyttäjä oikeuksilla...

Eli kertokaas mitä hyötyjä linuxissa on verattuna windowsiin... tai ehkä toistepäin olisi parempi, mitä hyötyjä windowsissa on verrattuna linuxiin?

Poissa rediz

• Varsinainen kirjailija
  • *
Vs: Linux vs. Windows
« Vastaus #10 : keskiviikko 17 Syyskuu - 2008 - 21:09 »
Murosta:
Lainaus
Pelikonsoleista tutut Mod-piirit ovat rantautuneet nyt myös PC-maailmaan edesauttamaan Applen Mac OS X -käyttöjärjestelmän asennusta PC:hen. Saksalaisvalmisteinen EFi-X-piiri, joka asennetaan emolevyn USB-liittimeen, on nyt saatu valmiiksi ja myyntiin. Sen avulla Mac OS X -käyttöjärjestelmä voidaan asentaa PC-kokoonpanoon helposti ja käyttäjäystävällisesti. Mac OS X:n asennusoperaatio on onnistunut PC:hen jo aikaisemminkin, mutta on vaatinut muokatun EFI-biosin käyttöä.

Uutisoimme Muropaketissa keväällä yhdysvaltalaisen Psystarin tuoneen markkinoille Mac-klooneja, joissa PC-kokoonpanot oli varustettu EFI V8 -emulaattorilla, jonka avulla kokoonpanoihin pystyttiin asentamaan Mac OS X. Apple kuitenkin haastoi kesällä Psystarin oikeuteen tekijänoikeuksien rikkomisesta.

Ensimmäiset EFi-X-piirin eurooppalaiset jälleenmyyjät löytyvät Venäjältä, Sveitsistä ja Ukrainasta. Piirin hinta on Sveitsissä noin 108 euroa + toimituskulut ja mukana luvataan firmware-päivitykset internetin kautta. EFi-X:n ominaisuuksiin kuuluu muun muassa interaktiivinen System Boot Selector, jonka avulla valitaan käynnistettävä käyttöjärjestelmä, Mac OS X Leopard voidaan asentaa alkuperäiseltä DVD:ltä ja asennettuun käyttöjärjestelmään voidaan asentaa Applen päivitykset. Applen käyttöehtojen mukaan Mac OS X:n käyttäminen on sallittua ainoastaan Applen laitteissa.

Osittain offtopicia tähänkin threadiin. Mutta mielestäni vallan hyvä uutinen.
Asus P6T .:. Intel I7 2.66ghz .:. 6Gb ram .:. nVidia GTX 285 1Gb .:. Spinpoint 1Tb

Jazzbunny

« Vastaus #11 : torstai 18 Syyskuu - 2008 - 01:23 »
rediz: Muuten on hyvä, joskin kallis idea, mutta tämä kohta uutisesta särähtää pahasti:
Lainaus
There is a catch, of course. The boot process is slightly awkward, since you first need to boot to the USB dongle, and then continue to booting Mac OS X, giving you a boot time of about 2 minutes. Once you're there, though, Gizmodo claims, there are no problems. No compatibility issues, no weirdness, and full, unlimited performance.

Waltsu: Suurin plussa linux puolella on reposta asennettavat ohjelmat ja ajurit. Niiden avulla kaikki koneella olevat ajurit ja ohjelmat päivittyvät automaagisesti uudempaan versioon jahka sellainen vaan on saatavilla. Lisäksi mahdollisia haittaohjelmia on mahdoton saada, ellei asenna ohjelmia jostain hämäriltä webbisivulta.

Sama pätisi varmaan Windowsiinkin, mutta siihen on vähän hankala saada ohjelmia & ajureita ilman että hakee niitä webbiselaimella googlesta tms. ja asentele sitten niitä yksitellen sen perinteisen next, next next, yes, I agree, yes naksutusrumban kautta.

Muistaakseni windowssissa oli joku 'lisää/poista järjestelmän osia' valikko josta saattoi laittaa/poistaa ruksin muutaman windowsin mukana tulevan sovelluksen kohdalle (pasianssit ja mitä niitä nyt siellä olikaan) Linuxilla on vähän samantapainen systeemi, ainut että siellä on noin 18,000 ohjelmaa, video kodekit, näytönohjainten ajurit yms. ja kuten kuvattua kaikkia sieltä asennettuja palikoita päivitetään automaattisesti.

Windowsin hyviä puolia ovat varmaan parempi pelituki uusissa peleissä ja se tuttuus mihin moni on turtunut. Uuden opettelu vie aikansa, oli se sitten mac tahi suomalaista kotoperää oleva linux.

Teit otsikosta aika provosoivan, mutta kullekin makunsa mukaan.

Poissa rediz

• Varsinainen kirjailija
  • *
« Vastaus #12 : torstai 18 Syyskuu - 2008 - 18:20 »
Jazz, tätäkö tarkoitat:

Ja siis joo ei toi mac dongeli viel mikään ihan järisyttävä ole, mutta kyllä se tosta varmasti vielä kehittyy.

Niin ja tärkein asia, nyt tässä sylissäni pitelen tätä Asus eee pc 901 linuxilla olevaa mustaa kapistusta. :)
Default eee xandros taitaa lentää hemmettiin jo tämän illan aikana tekemään tilaa ubuntulle ja näin päin pois!
Kokemuksia ja säätämisiäni tulen vielä kertoilamaan.

Jazzbunny

« Vastaus #13 : torstai 18 Syyskuu - 2008 - 21:44 »
rediz: katoppa vaikka alkuun http://www.array.org/ubuntu/  niin säästyt himo-hinkkaukselta.

e: Vaan mitäs jos toiset tykkääkin hinkata himona? // *Tro
« Viimeksi muokattu: torstai 18 Syyskuu - 2008 - 22:22 kirjoittanut *Tro »

Poissa rediz

• Varsinainen kirjailija
  • *
« Vastaus #14 : torstai 18 Syyskuu - 2008 - 22:25 »
rediz: katoppa vaikka alkuun http://www.array.org/ubuntu/  niin säästyt himo-hinkkaukselta.

e: Vaan mitäs jos toiset tykkääkin hinkata himona? // *Tro
Kiitos, Jazz. mutta olen kuolannut ton laitteen perään niin pitkään että osaan jo unissanikin tehdä mitä nyt olen aloittanut tekemään.
Eli tylysti olisin voinut tokaista vain, että "wanha" :) Elikkä nyt kun sain suurimman osan tarpeellisuuksista valmiiksi niin pääsen asentelemaan ja array.orgista on adammsin kerneli käyty latailemassa.

Jazzbunny

« Vastaus #15 : torstai 18 Syyskuu - 2008 - 22:44 »
No ei sit mitää, meinasitko kokeilla sitä ubuntu MID hässäkkää vai ihan perus versiota?

Poissa rediz

• Varsinainen kirjailija
  • *
« Vastaus #16 : perjantai 19 Syyskuu - 2008 - 09:01 »
No ei sit mitää, meinasitko kokeilla sitä ubuntu MID hässäkkää vai ihan perus versiota?
Täysin basic ubuntun lykkäsin sisään. Meni vain vähän pitkään eilinen kun tuli näitä perus "tää juttu vielä"-hetkiä. :)
Mutta tosiaan tuon custom kernelin lykkäsin siihen ja päivittelin systeemin. Tänään pitäisi ahertaa fluxboxi koneeseen sekä conky. Bootchartinkin voisi laittaa tähän myös. Toki ylimääräisiä ohjelmia pitäisi myös poistella kuten evolution (se e-mail softa) ja tän tälläiset mitä en tule tuolla käyttämään. Varmaan Thunderbirdin kyllä laitan tuon tilalle sitten jos näen tarvetta...

Poissa rediz

• Varsinainen kirjailija
  • *
« Vastaus #17 : sunnuntai 21 Syyskuu - 2008 - 21:17 »
Tässä nyt lähinnä screenshottei tekstiä laittelen lisää tässä lähiaikoina. :)

Ja bootchartti tästä:

Poissa OsQu

• Konkari
  • *
« Vastaus #18 : keskiviikko 01 Lokakuu - 2008 - 23:56 »
kai sitä maailmasta joku jumalainen koodari löytyy joka laittaa tollasen windowsiinki :)

Semmone koodari ku pystyy ton tekemään ni ei jaksa räplätä enää windowsin parissa :)

Jazzbunny

« Vastaus #19 : torstai 02 Lokakuu - 2008 - 00:11 »
Laitetaa tää ny vaikka tänne, osaako joku neuvoa miten saisin noi kuvakkeiden vieressä olevat tekstit sillee fiksusti keskitettyä ylös-alas suunnassa? ks:

8)<-näin->

Nykyinen tilanne:

Kiitos redizille ideasta, piti itekkin kokeilla Conkyä kun näin ton sun työpöydän.

[edit]Tässä oli ihan hieno versio...
« Viimeksi muokattu: torstai 02 Lokakuu - 2008 - 00:34 kirjoittanut Jazzbunny »

Poissa rediz

• Varsinainen kirjailija
  • *
« Vastaus #20 : torstai 02 Lokakuu - 2008 - 07:57 »
Uijuma, joku jaksanut säätää Conkyä oikein kunnolla. Mutta Jazzia en taida osaa auttaa ikävä kyllä kun niin vähän olen Conkyä muutenkin säädellyt. Ja itse nyt tykkään tossa mini läppärissä muutenkin pitää aika minimaalista ilmettä. (okei gnome ei sitä oikein ole, ainakaan parhaimmillaan. Mutta Fluxboxin säätö vähän jäi kun oli niin paljon muutakin säädettävää, ja nyt ei siihen jaksa keskittyä. Mutta kyllä mä sen siihen vielä viritä sellaiseksi kuin haluan.)

Gal-male

« Vastaus #21 : sunnuntai 19 Lokakuu - 2008 - 23:47 »

ja ite voin ainaki sen perusteella mitä nyt oon koulussa linuxia käyttäny (debian/GNU luulisin?) nii ei oo ihan mun juttu mutta kai se menee ihan sen mukaan et miten ite tykkää.

ja pahoittelut siitä että onhan tää vähä offtopic työpöytä nimisee topiccii

Oot tainnut erehtyä topicista, aiheen nimihän on siis Linux vs. Windows, ei Työpöytä..

Poissa Jhon Doe

• Olen ERITTÄIN itserakas<3
  • Konkari
  • *
  • What is a juggalo? He drinks like a fish.
« Vastaus #22 : sunnuntai 19 Lokakuu - 2008 - 23:50 »

Oot tainnut erehtyä topicista, aiheen nimihän on siis Linux vs. Windows, ei Työpöytä..

uuestaa, etkö osaa lukea?

eka viesti waltsu sanoo et  teki tästä oman aihee.. muutenki aika turhaa syyskuisia viestejä tollee lainaa..

Poissa Waltsu

• *
« Vastaus #23 : maanantai 03 Marraskuu - 2008 - 23:16 »
Mitäs ihmiset on mieltä tosta tulevasta Windows 7?
Kun oon noita lehtijuttui lukenu tosta uusitusta kernelistä ja Minwinistä, oottelen sitä suhteellisen innolla. Ja jos UAC on kehitetty paremmaksi ja käyttöjärjestelmän on jopa niin kevyt, että se pyörii 256 prosessorilla(http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=35555&tyyppi=1), niin mun mielestä ainakin siinä kohtaa on windowsista tulossa taas varteenotettava käyttöjärjestelmä. Tottakai virukset yms vieläkin on haittana, mutta windowsin suunnittelun takia niistä ei päästä minnekkään.

Muiden mielipiteitä?

Poissa rediz

• Varsinainen kirjailija
  • *
« Vastaus #24 : tiistai 04 Marraskuu - 2008 - 07:26 »
Mitäs ihmiset on mieltä tosta tulevasta Windows 7?
Kun oon noita lehtijuttui lukenu tosta uusitusta kernelistä ja Minwinistä, oottelen sitä suhteellisen innolla. Ja jos UAC on kehitetty paremmaksi ja käyttöjärjestelmän on jopa niin kevyt, että se pyörii 256 prosessorilla(http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=35555&tyyppi=1), niin mun mielestä ainakin siinä kohtaa on windowsista tulossa taas varteenotettava käyttöjärjestelmä. Tottakai virukset yms vieläkin on haittana, mutta windowsin suunnittelun takia niistä ei päästä minnekkään.

Muiden mielipiteitä?
Uutinen johti kyllä minut harhaan. Toki siis hyvältähän tuo kuulostaa varsinkin kuin luki uutisen toiseen kertaan. Mutta kuvittelin aluksi, että tämä siis saataisiin pyörimään 256-koneella, ei kahdellasadallaviidelläkymmenelläkuudella prosessorilla...
Mutta niin toki jos tuota on hiottu entisestään, ja vanhat nt ongelmat saatu jotakuinkin pois, niin vaikuttaisi siltä, että windowssin käyttyö voisi jatkaakkin eikä jymähtää xp:hen. Meinaan vista on edelleen minulle asia johon en tahtoisi näppejäni upottaa.

Tags: